Základní ovládání programu


Hlavní obrazovku programu CSC DIOGENES lze rozdělit na několik částí. Jejich charakteristika je na následujícím obrázku (projeďte si jej myší ...)

Strom


Spravované objekty jsou v programu CSC Diogenes zobrazeny ve formě 'stromu' podobně, jako jsou v průzkumníkovi zobrazeny disky, adresáře a jednotlivé soubory ve Vašem počítači. Strom je hierarchická struktura, v níž jednotlivé úrovně jsou uspořádány podle významu.
Jednotlivé úrovně stromu od označeny ikonami a v pořadí od nejvyšší do nejnižší to jsou :
- Správce - Databáze může obsahovat záznamy několika správců nebo správních jednotek (domovních správ)
- Katastr - Spravované objekty se mohou nalézat v různých katastrech (obcích, městských částech)
- Ulice - Součástí adresy objektu je zpravidla ulice. Není-li ulice, pak třeba místní název nebo i nic. V každém případě objekty z jedné ulice budou pěkně pohromadě (a ty co ulici nemají také)
- Nájemní objekt - Je charakterizován číslem popisným, které by mělo být v rámci katastru jednoznačné. Číslo popisné může mít maximálně pět cifer a na konci jeden znak (například písmeno). Ve stromě se zobrazuje i číslo orientační (za lomítkem). Kromě domu (úvodní ikona) lze ve stromě odlišit nájemní objekt typu pozemek , objekt vyřazený z evidence .
- Nájemní jednotky - Nájemní jednotkou může být buď byt (úvodní ikona), nekomerční nebytový prostor , nebytový prostor , samostatný objekt , parkoviště nebo společné prostory domu . U nájemní jednotky se zobrazuje číslo jednotky v objektu a její název, za který se automaticky dosazuje jméno nájemce (lze jej však změnit).
- Nájemníci - Program rozeznává navíc ještě dlužníky , nelegální nájemce (bez platné smlouvy) , zemřelý a volné nájemní jednotky . Ikona nájemce je doplněna jeho číslem a jménem.


Aktuální pozice ve stromě je označena červenou šipkou . Kliknutím myší na vybraný subjekt ve stromě se tento stává aktuálním. POZOR!!! Nestačí pouze rozvinout větev stromu (například kliknutím na malé u domu se strom rozvine a ukáže všechny nájemní jednotky - ale žádná z nivh se tím nestává aktuální!).

Ve stromě se lze pohybovat pomocí myši, kurzorovými klávesami nebo pomocí tzv. "rychlé volby". Tu lze vyvolat buď kliknutím myší na ikonku domečku (nad stromem) nebo stiskem kláves [Shift]+[Esc]. Poté se objeví editační okénko
do nějž zapíšete číslo popisné, číslo nájemní jednotky, číslo nájemce a stisknete [Enter]. Strom vyhledá označený subjekt a označí jej jako aktuální . V případě chybně zadaných údajů program ohlásí chybu. Editační okénko lze zavřít kdykoli stiskem klávesy [Esc].

Okno stromu můžete zvětšit (roztáhnout) či zmenšit (zúžit) uchopením svislé oddělovací lišty myší a tažením vpravo či vlevo. Strom lze skrýt či naopak zobrazit kliknutím na ikonku stromečku nad oknem stromu . V případě, že jste provedli nějakou změnu a ta se neprojevila ihned ve stromě (například nastěhování nového nájemce a tomu odpovídající změna jména na úrovni nájemní jednotky), můžete vyvolat obnovení stromu (jeho překreslení) stiskem klávesy F5.


Formulářové okno

Hlavní formulářové okno slouží ke zobrazování informací, vztahujících se k vybraném subjektu (nájemní objekt, jednotka, nájemce), či k vybranému okruhu činností (uzávěrka, fakturace služeb, SIPO, ...). Tyto formuláře - chlopně - jsou uspořádány do skupin podle obsahu a tyto skupiny lze vyvolat volbou ikony v horní nástrojové liště:
Formuláře jsou opatřeny záložkami, pomocí nichž je lze zobrazit (kliknutím myši). Základní formuláře jsou následující:
  • Nájemní objekt - pasport objektu
  • Revize nájemního objektu - informace o revizích na nájemním objektu (plyn,elektřina,hromosvod,výtahy,komíny,stavební,...)
  • Informace o službách - formulář pro výpočet záloh na služby ve vybraném objektu
  • Konto nájemního objektu - seznam plateb vztahujících se k vybranému objektu (faktury za opravy a za služby)
  • Nájemci v nájemním objektu - přehled nájemců v nájemním objektu
  • Odběrná místa na vodu - přehled odběrných míst na vodu a na ně napojených nájemních objektů
  • Zdroje tepla - přehled zdrojů tepla (kotelen) a na ně napojených nájemních objektů
  • Pasport nájemní jednotky - informace ovlivňující výši nájemného, místnosti, zařizovací předměty, služby
  • Zařízení, místnosti - podrobnější informace o místnostech a zařizovacích předmětech nájemní jednotky s možností jejich propojení (místnost - zařizovací předměty)
  • Volné nájemní jednotky - seznam volných nájemních jednotek
  • Podrobný pasport - další informace o nájemním objektu a jeho nájemních jednotkách
  • Konto nájemní jednotky - seznam plateb vztahujících se k vybranému objektu (faktury za opravy a za služby)
  • Nájemce - předpis - informace o nájemci a spolunájemcích (zástupcích v případě firem)
  • Rozpis nájemného - seznam změn v rozpise nájemného a seznam dodatečných předpisů
  • Nájemce - platby - výpis předepsaných i nepředepsaných plateb a jejich hrazení
  • Změna nájemného - přehled o výši a důvodech změn v nájemném a předpise záloh na služby
  • Objednávky - seznam objednávek a smluv týkajících se drobných oprav a údržby nájemních jednotek či celých objektů.
  • Faktury - faktury vztahující se k objednávkám a smlouvám na drobné opravy a údržbu nájemních jednotek a objektů.
  • Faktury za služby - seznam faktur za jednotlivé služby vztahující se k nájemním objektům (úklid, výtahy, popelnice, komíny, STA) či k odběrným místům (elektřina, voda, dodávky tepla)
  • Uzávěrky - tabulka výsledků uzávěrek předpisu za jednotlivá období (měsíce)
  • Sumář předpisu nájmu - rozdělení celkového předpisu (po uzávěrce) podle způsobu platby, druhu předpisu a typu nájrmní jednotky
  • Změny pro SIPO - přehled vygenerovaných změn plateb hrazených prostřednictvím služby SIPO
  • Nezaplacené pohledávky SIPO - přehled vrácených pohledávek SIPO v jednotlivých obdobích
  • Kmen plátců SIPO - formulář pro srovnání kmene SIPO dodávaného Českou poštou a možnost jeho srovnání s vlastní evidencí plátců přes SIPO
  • Vyúčtování nájemce - formulář pro vyúčtování služeb na úrovni nájemních jednotek a nájemců
  • Vyúčtování náj.objektu - formulář pro vyúčtování služeb na úrovni nájemních objektů a odběrných míst
  • Vyúčtování služeb - výsledek vyúčtování služeb pro vybrané nájemce
    Tyto formuláře slouží . až na výjimky - pouze k prohlížení záznamů. Pro zakládání nových či editaci stávajících záznamů musíte použít buď odpovídající položku v hlavní nabídce, nebo rychleji výběr odpovídající položky z plovoucí nabídky, která vyvolá odpovídající editační formulář.
    Šířku hlavního formulářového okna můžete zvětšit či zmenšit uchopením svislé oddělovací lišty (od stromu) myší a tažením vpravo či vlevo. Formulářové okno lze zvětšit i tak,že zavřete strom kliknutím na ikonku stromečku nad oknem stromu . V případě, že jste provedli nějakou změnu a ta se neprojevila ihned ve formuláři, můžete vyvolat obnovení obsahu formuláře (jeho překreslení) stiskem klávesy F5.


    Editační formuláře

    Hlavní formuláře nedovolují - až na malé výjimky - upravovat a měnit hodnoty zobrazených položek, přidávat nové záznamy či mazat stávající. K tomu slouží editační formuláře. Ty lze vyvolat zpravidla prostřednictvím plovoucích nabídek po stisku pravého tlačítka myši. Editační formuláře obsahují editační pole, do nichž lze zapisovat hodnoty z klávesnice, tzv. "rozbalovací pole", která jsou po straně opatřena malou šipkou a po kliknutí na ni se rozvine seznam možných hodnot, mezi kterými se vybírá myší nebo kurzorovými klávesami. Mezi položkami se lze pohybovat jednak pomocí myši, jednak stiskem klávesy [Tab] pro pohyb "vpřed", případně [Shift]+[Tab] pro pohyb "zpět". Vyplněný formulář uložíte kliknutím myší na tlačítko [OK] nebo z klávesnice stiskem kláves [Ctrl]+[Enter]. Pokud nechcete změny uložit, klikněte na [Storno] nebo stiskněte klávesu [Esc].

    Některé formuláře jsou vícestránkové. Potom se mezi nimi přechází tlačítkem [Další].

    Pokud je na obrazovce aktivní editační formulář, jsou ostatní formuláře (okna) nepřístupná. Důvodů je několik, jedním je například to, abychom nemohli otevřít a případně měnit ostatní záznamy v průběhu editace. Tento postup nás navíc nutí dokončit editaci (nebo ji zrušit) než začneme další práci. Editačním formulářem lze pouze posouvat v rámci obrazovky (uchopením myší za nadpis okna tak, jak je to obvyklé v prostředí MS Windows).

    Hlavní nabídka

    Program CSC Diogenes nabízí své funkce většinou v závislosti na kontextu - na momentální pozici ve stromě, na vybraném formuláři, podle přihlášeného uživatele a jeho přístupových práv. To se samozřejmě promítá i do hlavní nabídky v záhlaví programového okna.


    Nicméně většina položek této nabídky je stejná po celou dobu práce s programem CSC Diogenes (u některých funkcí jsou uzedeny klávesové zkratky, kterými je lze kdykoli vyvolat):

    Plovoucí nabídky

    Tyto nabídky se liší podle kontextu: jiná je pro nájemce a jiná pro nájemní objekt (například). Vyvolávají se stiskem pravého tlačítka myši kdekoli na okně odpovídajícího formuláře. Uvedeme zde přehled některých funkcí, které jsou společné více formulářům:
    Nájemní objekty, nájemní jednotky, nájemci:


  • Změna parametrů objektu, nájemní jednotky, změna údajů o nájemci - editace záznamů o odpovídajícím subjektu
  • Registrace nového objektu, nájemní jednotky, nájemce - umožní založení nového subjektu do stromu
  • Vyřazení objektu, jednotky z evidence - označí odpovídající subjekt jako vyřazený, nicméně tento zůstává ve stromě (s přeškrtnutou ikonou - ). Před vyřazením musí být odpovídající subjekt bez nájemců
  • Vyřazení objektu, nájemní jednotky ze stromu - subjekt, který byl již vyřazen z evidence, může být poté vyřazen i ze stromu - už se nebude ukazovat ve stromě. Tato operace je uživatelsky nevratná (může ji vrátit pouze správce databáze)
    Další funkce jsou intuitivní a jejich funkce je zřejmá z jejich názvu.



    Přehledové formuláře, datové mřížky:
  • Upravit záznam - vyvolá editační okno pro změnu údajů v záznamu
  • Nový záznam - vyvolá editační okno pro založení nového záznamu
  • Odstranit záznam - smaže záznam nebo jej označí jako ukončený
  • Oživit záznam - znovu zobrazí záznam (po změně údajů - tzv. refresh)
  • Sloupce - vyvolá další nabídku se seznamem položek záznamu, mezi nimiž lze označit (zaškrtnout) ty položky, které chceme zobrazovat v mřížce. Označení či od-značení jednotlivých sloupců lze provést myší. Toto nastavení lze uložit tak, že při příštím zobrazení mřížky bude respektováno.
  • Řazení - umožní výběr položky, podle jejíchž hodnot se vzestupně setřídí řádky v mřížce. Sloupec odpovídající této položce bude zobrazen se světlejším pozadím. Podobného efektu lze však dosáhnout i kliknutím myší na nadpis sloupce v mřížce.
  • Hledání - výběr položky, podle které chceme vyhledat odpovídající řádky. Po výběru názvu položky se objeví dialogové okno pro zadání hodnoty, která má být nalezena. Nenajde-li program záznam se zadanou hodnotou ve vybrané položce, nabídne vyhledání alespoň záznamu, jehož položka obsahuje zadanou hodnotou jako část. Tak lze vyhledávat například dodavatele podle počátečních písmen názvu ...
  • Záznamy výběr - vlastní výběr vyvolá editační okno pro vytvoření složené (a libovolně složité) podmínky pro výběr záznamů v mřížce
  • Informace o mřížce - vyvolá editační okno pro zjišťování sumárních údajů o záznamech v mřížce
  • Tisknout mřížku - umožňuje vytisknout aktuální výběr v mřížce s možností doplnění komentáře
  • Exportovat mřížku - provede export obsahu mřížky do formátu .xls tabulkového editoru MS Excel




  • Informační řádek

    Ve spodní části hlavní obrazovky programu je umístěn informační - stavový - řádek. Obsahuje informace o aktuálním datu, období pro evidenci plateb, období pro předpis a verzi programu:

    Klávesové zkratky

    F1 - nápověda - tento text

    F5 - obnovení obsahu okna, překreslení stromu (refresh)

    F3 - přepočítání nájmu aktuálního nájemce

    Ctrl-F1 - zobrazení okna s fotodokumentací k aktuálnímu objektu

    Shift-Esc - vyvolání "rychlé volby" podle čísla popisného, čísla nájemní jednotky a čísla nájemce

    Ctrl-S - skryje/zobrazí strom

    Ctrl-P - uzavře tabulky databáze a tím i všechny formulářová okna

    Ctrl-Mezerník - vyvolá dialog pro přihlášení se do programu a otevření tabulek databáze

    Ctrl-F5 - oživení tabulek (uzavře a opět otevře všechny tabulky bez nutnosti přihlašování se)

    Ctrl-K - vyvolá dialog pro ukončení programu

    Ctrl-Z - zobrazí poznámkový blok pro psaní poznámek při práci se systémem